Decydując się na przeprowadzenie procesu badawczego, bardzo ważne jest dobranie odpowiedniej metody badawczej. Wyróżnia się zarówno metody ilościowe, jak i jakościowe. Każda z nich pozwoli na pozyskanie rozmaitych danych – kiedy metody ilościowe orientują się na liczbowym wymiarze badanego zagadnienia to metody jakościowe pozwalają na określenie przyczyn zachodzących zjawisk.
Na czym polega zogniskowany wywiad grupowy?
Jedną z najpopularniejszych metod jakościowych, jest zogniskowany wywiad grupowy (FGI). Inaczej nazywa się tę metodę badaniem fokusowym. Badanie to przyjmuje formę dyskusji, a nad jej przebiegiem czuwa moderator wyposażony w scenariusz wywiadu. Najczęściej w badaniu bierze udział od sześciu do dwunastu osób, które zostają dobrane do badania w sposób celowy, umożliwiający pozyskiwanie z ich strony opinii i ocen na temat badanego zjawiska, przedmiotu itp. Tego typu badania wykorzystuje się z powodzeniem w badaniach:
- marketingowych,
- rynku,
- opinii,
- społecznych,
- ewaluacyjnych.
Kiedy warto zastosować metodę FGI?
Metodę zogniskowanego wywiadu grupowego warto zastosować, jeśli celem badania jest zrozumienie preferencji, opinii bądź zachowań konkretnej grupy konsumentów. FGI sprawdza się także w badaniach nakierowanych na pozyskiwanie wiedzy na temat postrzegania przez ankietowanych podejmowanych działań, a także tworzenie kreatywnych pomysłów i rozwiązań, np. przy tworzeniu reklamy produktu. Badanie tego typu dostarcza obiektywnych ocen oraz pozwala na przewidzenie prawdopodobnych reakcji w odpowiedzi na podjęte działanie.
Jak wygląda proces badawczy z zastosowaniem metody FGI?
Każdy proces badawczy powinien wyróżniać się uporządkowaniem podejmowanych działań. Jeśli chodzi o badania fokusowe przeprowadza się je realizując poszczególne kroki:
- opracowanie scenariusza oraz przygotowanie materiałów w oparciu, o które zostanie przeprowadzona dyskusja,
- rekrutacja uczestników wraz z ustaleniem dla nich wynagrodzenia – ważne jest, aby uczestnicy byli w stanie w sposób kompetentny brać udział w dyskusji,
- przeprowadzenie wywiadu bądź ich serii z wykorzystaniem przygotowanych materiałów,
- stworzenie transkrypcji z przeprowadzonej dyskusji oraz dokonanie analizy pozyskanych wyników,
- opracowanie końcowego raportu zamykającego badanie i uwzględniającego całość podjęty działań.
Dzięki realizacji poszczególnych kroków możliwym, jest przeprowadzanie efektywnych zogniskowanych wywiadów pogłębionych, a tym samym osiągniecie rzetelnych wyników, których zastosowanie przełoży się na sukces.