Badania ankietowe są bardzo chętnie przeprowadzane przez wielu przedsiębiorców, gdyż przeprowadzenie ich pozwala im poznać opinie i zachowania konsumentów. Badania czasami mogą nie dawać wyników, które są rzetelne, ale istnieje kilka zasad, których zastosowanie w ankiecie sprawi, że badania ankietowe przyniosą nam dokładne informacje do analizy.
Nie twórz wiodących pytań
Badania ankietowe mają na celu udzielić przedsiębiorcom dokładnych informacji o obecnie panującej sytuacji, które pozwolą wprowadzić zmiany w funkcjonowaniu firmy. Aby zadane pytania dały nam realny obraz panującej sytuacji pamiętaj, aby unikać pytań wiodących. Takie pytania sugerują respondentom, aby odpowiedzieć w taki sposób, jaki Ty chcesz – czyli będą to odpowiedzi nakierowane. W odpowiedziach na takie pytania niekoniecznie dowiemy się tego, co myślą respondenci o danym problemie. Wyciągnięte wnioski do dalszej pracy i podejmowania decyzji mogą nie być odpowiednie, ani pomocne, gdyż właściciel przedsiębiorstwa nie będzie wprowadzał słusznych zmian. Pamiętaj, więc, aby nie sugerować respondentom odpowiedzi w pytaniach i twórz je w neutralny sposób, który nie będzie narzucał odpowiedzi.
Stosuj prostą terminologię
Pytania powinny być odpowiednio dobrane pod wybraną grupę respondentów. W zależności od grupy, do której kierujemy pytania powinniśmy formułować je w odpowiedni sposób. Pamiętajmy, że respondenci mogą się różnić pod wieloma względami, jak wiek, płeć, dochód, miejsce zamieszkania, czy wykształcenie. Jeśli kierujemy badania do osób o przeciętnym wykształceniu to nie stosujmy wyszukanego słownictwa, gdyż może nie być zrozumiałe dla odbiorców. Jeśli jednak zastosowanie wyszukanej terminologii będzie niezbędne to wyjaśnij respondentom, co oznacza przytoczone słowo, bądź fraza. Wtedy będziemy pewni, że osoba wypełniająca badania ankietowe będzie rozumiała przekazywaną treść.
Ułóż pytania w logicznej kolejności
Pytania zadawane w ankiecie powinny być przemyślane zarówno pod względem treści, jak i kolejności. Kolejność zadawania pytań jest bardzo ważna, gdyż zadanie pytań w logicznej kolejności sprawi, iż respondent nie będzie zagubiony w ankiecie. Unikaj zmieniania koncepcji oraz zadawania pytań w niespójny sposób. Osoba udzielająca odpowiedzi będzie wtedy zdezorientowana i nie będzie wiedziała, jak odpowiedzieć na dane pytania. Badania ankietowe powinny być sformułowane tak, aby były jasne dla wszystkich odbiorców.
Umieść w badaniu ankietowym tylko znaczące pytania
W ankiecie powinny być umieszczone tylko i wyłącznie niezbędne pytania. Na jakość badania nie wpływa ilość zadanych pytań, lecz ich treść. Czym dłuższa ankieta tym jest większe prawdopodobieństwo, że respondenci nie uzupełnią badania do końca. Czas jest istotnym czynnikiem, który niewątpliwie wpływa na wskaźnik uzyskiwanych odpowiedzi.
Zadaj tylko jedno pytanie na raz
Zadawanie kilku pytań w jednym z pewnością wpłynie negatywnie na zaburzenie odpowiedzi. Często chcielibyśmy od razu zadać dwa lub nawet więcej pytań, lecz wtedy respondent ma często problem z udzieleniem odpowiedzi. Badania ankietowe powinny być formułowane tak, że zadawane jest tylko jedno pytanie na raz, aby respondent wiedział, jak odpowiedzieć na zadane pytanie.
Stosując się do przedstawionych wskazówek możemy być pewni, że nasze badanie ankietowe będzie skuteczne, a odpowiedzi będą odzwierciedlały panującą sytuację na rynku oraz opinie klientów. Przed rozpoczęciem ankiety warto przemyśleć, jak sformułować badania ankietowe, aby było zrozumiałe dla respondentów