Dynamiczne zmiany, które zachodzą na rynku powinny zostać zauważone, a co więcej powinno się je rozumieć, co jest warunkiem skutecznego poruszanie się w obszarze prowadzonej działalności. W celu pozyskania takich danych przeprowadza się badania rynku, które zorientowany są na gromadzeniu informacji oraz ich analizowaniu. Informacje te mogą dotyczyć zachodzących procesów i zjawisk bądź też samych przyczyny ich powstawania.
Wobec czego koncentruje się rynek?
Działania podejmowane w obszarze rynku muszą być zorientowane na konkretne cele, które powinny być zgodne z wymogami rynku. Należy mieć na uwadze w takiej sytuacji badanie rynku, które koncentruje się wobec takich zagadnień jak:
- popyt;
- podaż;
- cenę.
Wiedza, którą należy mieć
Przeprowadzenie omawianego typu badań zwiększa szansę na pozyskanie nowych klientów, a także polepszenie swojej pozycji względem konkurencji. Przeprowadzenie badań kładących szczególną uwagę na konkurencję pozwala na właściwe zaplanowanie ścieżki rozwoju. Ponadto pozyskanie jak największej wiedzy w obrębie prowadzonej działalności pozwala na:
- prognozowanie popytu;
- realne ustalanie strategii marketingowych;
- budowanie przewagi nad konkurencją.
Działania wspierające wzrost
Uzyskane informacje mogą być przydatne tak dla rozpoczynających swoją działalność na rynku, jak i dla przedsiębiorców, którzy posiadają już swoją pozycję. W skład informacji możliwych do uzyskania w procesie badania rynku zalicza sie:
- bariery wejścia;
- wielkość konkretnego rynku.
Zyskanie takich informacji pozwala na uchronienie się przed podejmowaniem niewłaściwych decyzji, które uniemożliwiłyby rozwój bądź - w najlepszym wypadku - utrudniłyby go. Chcąc działać na rynku, który już istnieje należy poznać jego reguły, a także zdobyć wiedzę o wymogach oraz słabych punkt, które być może uda się własnym działaniem polepszyć.
Im większa wiedza tym większa świadomość
Zaletą badań rynku jest również to, iż ujmują one badane zagadnienie zarówno w sposób ilościowy i jakościowy. Oznacza to, że dzięki nim możemy uzyskać informacje dotyczące częstotliwości (aspekt nakierowany na ilościoey charakter), ale także dotyczące przyczyn oraz wyjaśniających zachodzace zachowania w obrębie danego zjawiska. Podjęcie działań w sprawie omawianego typu badań nie tylko umożliwi lepszy start czy wesprze dotychczasowe działania, ale także wskaże nowe ścieżki rozwoju oraz pozwoli na klasyfikację swoich mocnych stron.