Jak wiadomo konsumenci w swoich wyborach koncentrują się na realizacji posiadanych przez siebie potrzeb i motywacji. Przy czym warto pamiętać, że nie zawsze muszą być one uświadomione. W celu zrozumienia zachowań i postaw konsumentów można wykonać badania marketingowe, które pozwolą nie tylko zobrazować grupę konsumentów korzystających z danych produktów czy usług, ale także wskażą wspólne im motywacje i potrzeby.
Potrzeby klienta są źródłem wiedzy o jego wyborach
Ujmując konsumenta jako osobę zmienną w swoich wyborach należy przemyśleć potrzebę systematycznego wykonywania badań marketingowych, które mają na celu przybliżenie osoby konsumenta. W dobie konsumpcyjnego rynku możemy wyróżnić sześć kategorii potrzeb klientów, za które uznaje się m.in.:
- - potrzeby hedonistyczne;
- - altruizm/chęć dzielenia się z innymi/dbanie o środowisko naturalne;
- - potrzeby doświadczenia emocji.
Potrzeby powinny zostać wzbudzone i zaspokojone
Jedna z innych potrzeb konsumenta koncentruje się na kreowaniu i potwierdzaniu wizerunku własnej osoby, gdzie poprzez wybór produktów/usług danej marki klienci zaspokoją potrzebę określenia własnej tożsamości. Kolejne dwie potrzeby koncentrują się na:
- potrzebie podziwiania innych i „ogrzania się w cudzym świetle” – chodzi o tak zwany „pozytywny wzorzec do naśladowania”;
- potrzebach dotyczących funkcjonowania produktów – dotyczą wszystkich użytecznych i obiektywnych (dających się zmierzyć) korzyści, jakie konsument może uzyskać w związku z korzystania z danego dobra np. wygoda, czas.
Konsumenci są różni, ale potrzeby te same
Warto przy tym pamiętać, że emocje mają wpływ na zachowanie konsumentów. W zależności od stanu emocjonalnego, w którym się znajdujemy dostrzegamy różne bodźce, w różny sposób na nie reagujemy i w różnym stopniu je zapamiętujemy. Stąd badania marketingowe (np. badania kapitału marki czy reklamy) mogą wesprzeć proces właściwego oddziaływania na emocje oraz potrzeby docelowej grupy klientów, gdyż:
- - badania te określają specyficzność danej grupy;
- - potrzeby określonych grup są różne;
- - dzięki badaniom możliwe staje się wychwycenie konkretnych potrzeb;
- - konsumenci muszą realizować swoje potrzeby.
Decyzje klientów odpowiadają rynkowi
Zwracając szczególną uwagę na potrzeby konsumpcyjnej społeczności można zauważyć, jak ważne jest monitorowanie zachodzących zmian i występujących rozwarstwień w grupach docelowych danej marki czy usług. W tym celu warto przeprowadzać proces badań marketingowych, które zwiększą wiedzę nie tylko o samym konsumencie, ale także o systemie rynkowym, w którym podejmuje on decyzje.